Wat is Voice over IP ?

VoIP is een afkorting voor ‘Voice over IP’. Vrij vertaald gaat het hier dus over ‘spraak over internet’. In plaats van geluiden / spraak op een analoge manier door een extra telefoonlijn in het huis en/of bedrijf te sturen gebeurt alle overdracht over het netwerk / internet. Met VoIP is plots heel wat meer mogelijk. Met een budget dat kleiner is dan dat voor een analoge oplossing kan uw bedrijf alle mogelijkheden van een professionele centrale benutten.

Hoe werkt VoIP?

Het bellen over internet werkt eigenlijk precies hetzelfde als een document downloaden of uploaden op het internet. De gesproken tekst wordt in kleine pakketjes verdeeld en over het internet van zender naar ontvanger gestuurd. Naargelang de persoon waarnaar u belt worden de pakketjes bij de operator omgezet naar een analoog signaal of gewoon doorgestuurd naar de VoIP-centrale aan de andere kant van de lijn. Aan het telefoneren zelf verandert er dus weinig, enkel aan wat er gebeurt tussen uw toestel en dat van uw correspondent.

Net zoals bij een analoge centrale bellen gebruikers die op dezelfde centrale zitten gratis naar elkaar. Maar dat kan in twee verschillende vestigingen zijn die kilometers uit elkaar liggen.

Wat zijn de voordelen ten opzichte van analoge telefonie?

De voordelen zijn duidelijk: lagere gesprekskosten, goedkopere hardware en u hebt meer mogelijkheden die zelfs bij dure centrales niet aanwezig zijn. We sommen ze even op:

  • Lagere telefoonkosten door goedkope tarieven
  • Onbeperkt aantal simultane gesprekken, zonder extra lijnen of meerkost
  • Geen abonnementskosten of nummerkosten bij één van de klassieke providers (Belgacom, Telenet,…)
  • Goedkoop internationaal bellen (vergelijkbaar met Skype)
  • Zelfde bekabeling als uw pc-netwerk, dus geen extra kabels nodig
  • Vrije keuze van telefoonnummer: zonenummer, buitenlands nummer
  • Zeer gemakkelijk en kosteloos bellen binnen het bedrijf
  • Ingebouwde voice-mailbox op elk toestel
  • Alle mogelijkheden van een analoge centrale: wachtmuziek, keuzemenu, antwoordapparaat,…
  • Overdraagbaarheid van uw bestaande nummers
  • Extra’s die niet mogelijk zijn bij analoge centrale:
    • Gratis bellen tussen vestigingen
    • Goedkoop internationaal bellen
    • Gratis bellen tussen werk en thuis
    • Opnemen van gesprekken

Centrale

De centrales van het merk Innovaphone zijn er voor zowel KMO’s (tot 50 toestellen) als voor grote bedrijven met 6000 aangesloten toestellen. Het voornaamste aan de centrales is dat u klein kan beginnen en systematisch uitbreiden. Groeit uw bedrijf van 5 naar 20 werknemers? Dan hoeft u enkel de extra toestellen aan te kopen met hun bijhorende licentie.

Router

De router die u gebruikt voor VOIP is best een dedicated router die beschikt over Quality of Service (QoS). Dit betekent dat de router bandbreedte reserveert voor de aangesloten telefonie, ook bij grote datatrafiek zoals uploads of downloads. Deze functie voorkomt dat de lijnen wegvallen of de kwaliteit vermindert wanneer er een piek is in de datatrafiek van het reguliere internetverkeer.

SIP-Provider

Bellen via internet doet u via een SIP-provider. Dit biedt heel wat voordelen:

  • U beslist zelf over het zonenummer en landnummer van uw gekozen telefoonnummer, waardoor u dichter bij de klant lijkt te staan maar eigenlijk gewoon vanuit België belt. Dit schept ook het extra voordeel dat uw buitenlandse klant geen extra kosten moet betalen om naar een Belgisch nummer te bellen maar gewoon naar een binnenlands nummer kan telefoneren.
  • Met IP-telefonie is het ook mogelijk om speciale nummers aan te kopen. Zo kan u uw klanten bijvoorbeeld een gratis helpdesk aanbieden door ze naar een 0800-lijn te laten bellen. Voor tarieven van speciale nummers kan u ons altijd contacteren.
  • U ontvangt maandelijks geen factuur, maar betaalt vooraf een bundel belkrediet aan. U krijgt na verloop van tijd – als het belkrediet bijna op is – automatisch een nieuwe factuur toegestuurd. Zo kan het aantal in te boeken facturen verlaagd worden tot 2 of 3 per jaar.
  • U bent niet gebonden aan een maandelijks abonnementsgeld voor het bezitten van een lijn. U betaalt enkel de gesprekken.


Aan een SIP-account is steeds één bepaald telefoonnummer gekoppeld. U kan dus meerdere SIP-accounts activeren, waardoor u over meerdere telefoonnummers beschikt. Deze SIP-accounts hoeven slechts één keer te worden geconfigureerd in uw telefoon/centrale.

Wenst u meer informatie ?

Contacteer ons vrijblijvend